Det är dokumenterat att en bra inomhusmiljö hör tätt ihop med bra akustiklösningar. Vi vet också att otillräckliga lösningar kan påverka människors trivsel och välbefinnande i en byggnad, samt stå till grund för seriösa hälsorisker så som stress, nedsatt hörsel och ökat blodtryck. Att förstå hur oljud och buller påverkar oss blir därför viktigare och viktigare.
Men att förstå vad det är som får oss att känna obehag när vi går in i ett rum är inte alltid så lätt. Detta är en stor anledning till varför Rockfon, tillverkare av akustiska lösningar, nu investerar tid och kraft på att utbilda akustikambassadörer. Satsningen har som mål att öka såväl professionellas som allmänhetens medvetenhet omkring dålig akustik och presentera olika lösningar till problemet.
Investering i fördjupad kunskap
Oavsett om det har varit på arbetsplatsen, hemma, i skolan eller på en restaurang har vi alla påverkats negativt av dålig akustik. Det kan däremot vara svårt att särskilja vad det är som gör att vi känner obehag i ett rum, och det är få som vet att dålig akustik ofta är boven i dramat. Men detta är något som Rockfons nya akustikambassadörer ska hjälpa till med, att dela med sig av sin expertis och utbilda såväl andra experter som allmänheten om farorna med dålig akustik. Christian Agner, Business Unit Director hos Rockfon, berättar om satsningen:
- Utbildningen har som mål att förtydliga vikten av en bra ljudmiljö, att påvisa hur kritiskt det faktiskt är för såväl elever i en skola som personal på ett kontor. Många har inte samma insikt i hur dålig akustik påverkar oss, vilket det gör nästan dagligen, och det vill vi rätta till. De nya ambassadörerna får en unik roll på marknaden, som specialister med spetskompetens när det kommer till akustik, samt med bättre insikt i hur man presenterar och löser problemen som en dålig ljudmiljö kan orsaka.
Peter Fritzon, Key Account Manager hos Rockfon, är en av de nya akustikambassadörerna. Han berättar:
- Utbildningen ägde rum i Holland och vi var ett 30-tal personer från interna säljorganisationer i hela Europa. Genom utbildningen fick vi en större inblick i hur akustik påverkar oss både på arbetsplatsen och i hemmet, och vi fick även lära oss mycket om presentationsteknik så att vi kan utbilda andra. Tanken är nämligen att jag som lokal akustikambassadör nu ska kunna utbilda mitt interna team på ett fördjupat sätt, och att jag nu också har fått de verktyg som behövs för att hålla i presentationer ute hos andra, oavsett tidigare kunskaper.
Expertis för alla nivåer
Förutom att erbjuda en insikt i hur otillräckliga akustiklösningar påverkar oss och vår vardag har akustikambassadörerna nu den expertis som krävs för att ge anpassade rekommendationer till byggherrar, arkitekter och andra som söker mer kunskap om ämnet. Christian Agner fortsätter:
- Utbildningen har stärkt Rockfons plats på marknaden. Detta då vi nu har vad som krävs för att prata med alla parter som vill eller behöver veta mer om akustik. Så utbildningen har alltså resulterat i att våra akustikambassadörer kan åka ut och prata med såväl experter som privatpersoner, och erbjuda dem både en bättre insikt i problemställningen – och faktisk rådgivning gällande vilken akustisk lösning som passar just dem. En perfekt blandning av teori och praktik, helt enkelt.
Peter Fritzon avslutar:
- Vi som arbetar med akustik besitter ju redan en annan slags kunskap när det kommer till hur en dålig ljudmiljö påverkar oss. Är till exempel en restaurang bullrig och har dålig akustik känner jag det direkt. Men ofta förstår inte allmänheten varför sådant skapar en dålig stämning eller varför ett rum inte känns bra att vistas i. Så det som har varit bäst med denna utbildning är att vi både har fått lära oss hur vi talar med andra experter om akustik, men också att vi nu vet hur vi kan komma ner på allmänhetens nivå i ämnet och förklara akustik på den nivån.